HotNews.ro
În timp ce mai multe magazine online au dat deja startul la Black Friday 2024, eMAG a ales data de vineri, 8 noiembrie pentru marele eveniment de cumpărături al anului. Chiar și așa, niciodată Black Friday la eMAG nu s-a ținut așa de devreme. Black Friday are la noi 13 ani vechime, în timp ce în SUA a devenit la modă acum 40 de ani. Cum a apărut BF? De ce a devenit așa de popular? Ce treabă are cu polițiștii supărați și cu haosul? Ce s-a schimbat în ultimii ani?
Spre deosebire de Black Friday-ul românesc, cel american nu a „migrat” spre prima parte a lunii noiembrie și este mereu spre final, cel mai repede putând fi în data de 23 noiembrie (în 2018 și 2012), dar cel mai târziu poate fi pe 29 noiembrie (cum a fost în 2013 și 2019) și cum va fi și anul acesta.
Black Friday-ul românesc nu a fost niciodată mai departe în calendar de cel american
Primul Black Friday românesc s-a ținut în 25 noiembrie în 2011 și a fost „timid” și la vânzări și la marketing și a fost singura dată când Vinerea Neagră de la noi a fost în aceeași zi cu cea din SUA. În următorii șase ani, diferența a fost de o săptămână (mai devreme la noi decât în SUA), iar din 2018 până în 2023, diferența a fost de două săptămâni.
Ei bine, în 2024 diferența va fi record: trei săptămâni: 8 noiembrie în România, 29 noiembrie în SUA și alte multe țări.
De ce Black Friday și nu Red Friday?
Cum s-a născut conceptul de Black Friday în lume?
Termenul „Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară, nu cu cumpărăturile. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare. 24 septembrie 1869 a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de „Black Friday” fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți.
Cei doi se numeau Jay Gould și Jim Fisk, iar președinte al SUA era pe atunci Ulysses S. Grant.
Dar de Black Friday și nu Red Friday? Pe vremea când magazinele din SUA își scriau de mână registrele contabile, profiturile erau trecute cu cerneală neagră, iar pierderile, cu roșu. În general, multe magazine erau „pe roșu” („in the red”) mai tot timpul anului și treceau pe profit („went into the black”) după sărbătoarea de Ziua Recunoștinței „Thanksgiving”, la final de noiembrie, când cumpărătorii achiziționau multe mărfuri la reducere.
S-a spus că în primii ani ai secolului XIX s-ar fi cumpărat și sclavi la reducere în această perioadă de final an, însă este puțin probabil, iar aceste zvonuri au apărut spre finalul secolului XIX, la câteva decenii după ce sclavia a fost abolită.
Ziua de Thanksgiving este sărbătoare liberă legală în SUA (numită acolo federal holiday) este un fel de „zi a recoltei” și o zi în care oamenii se bucură și sunt recunoscători pentru toate lucrurile bune ce s-au întâmplat în anul care este aproape de final. În Europa, ziua este cunoscută mai ales pentru scenele din filmele americane în care familiile țin o cină festivă unde taie un curcan (the Thanksgiving turkey).
Așadar, de mai mult timp termenul de Black Friday este asociat cu perioada de final de noiembrie, însă legătura cu shoppingul a venit mult mai târziu, acum șapte decenii. La începuturi, termenul Black Friday era folosit pentru evenimente triste sau situații neplăcute, cum ar fi cazurile în care lucrătorii lipseau de la muncă după Ziua Recunoștinței.
Adevăratul Black Friday s-a născut într-un mod neașteptat
După 1960, ofițerii de poliție din Philadelphia au numit ziua de după Thanksgiving, „Black Friday” fiindcă în oraș veneau mulți turiști și mulți oameni dornici să facă cumpărături în acea perioadă când se ținea și un meci de fotbal american foarte apreciat.
Pentru polițiștii din Philadelphia era o „vinere neagră” fiindcă nu aveau cum să-și ia liber, din moment ce orașul era plin de oameni, traficul era blocat, era în multe locuri haos și creștea infracționalitatea. Era o zi „neagră” pentru ei, nu doar fiindcă nu-și puteau lua liber, dar erau nevoiți și să lucreze în schimburi mult mai lungi, chiar și de peste 12 ore, pentru a ține cât de cât sub control situația complicată din oraș.
Când s-a „cimentat” legătura dintre Black Friday și cumpărături nesfârșite
Trebuie spus că ideea de a face cumpărături extinse în noiembrie era populară în SUA încă de acum un secol. Spre exemplu, în 1924 magazinul Macy’s lansa o faimoasă „Thanksgiving Day Parade” în New York.
Marile magazine vindeau bine la final de noiembrie și în anii ’30, chiar dacă simțeau efectele Marii Crize (the Great Depression), iar în 1939, la cererea retailerilor, președintele SUA a mutat cu o săptămână mai repede sărbătorirea zilei Recunoștinței.
Președintele american spera că economia va avea și ea de câștigat de pe urma creșterii vânzărilor și consumului, iar mutarea acestei sărbători a fost denumită popular în acei ani „Franksgiving”, de la numele președintelui (Franklin D. Roosevelt).
Sintagma Black Friday s-a răspândit, dar unii retaileri nu au apreciat acest nume cu conotație negativă și au încercat, fără succes, să schimbe denumirea în „Big Friday” (Vinerea Mare). Nu au reușit, iar numele a rămas și s-a răspândit mai ales după 1970 în toată America, pentru că retailerii au concurat tot mai nemilos unul cu altul și au intuit un lucru: consumatorilor le va plăcea ideea, dacă va fi bine „împachetată” cu tactici atrăgătoare de marketing.
Numele Black Friday a apărut tipărit în 1966 în revista The American Philatelist, dar pe atunci nu era o sărbătoare de shopping cunoscută în toată America. Abia după 1980, BF a devenit un fenomen de shopping în SUA și oamenii au început să se înghesuie în magazine.
Black Friday-ul original s-a schimbat enorm în era digitală și ține adesea prea mult
Black Friday a tot crescut de la an la an în SUA, magazinele au deschis tot mai repede, iar mulțimile au fost tot mai mari.
Black Friday era descris ca fiind un ritual pur american „pe altarul” consumerismului, „o experiență socială” de familie. În anii cei mai buni, între 2005 și 2010 se estimează că peste 130 de milioane de americani mergeau în magazinele „fizice” de Black Friday și îmbrâncelile erau serioase.
Oamenii se luptau atunci pentru televizoare, DVD playere și pentru electrocasnice, iar Black Friday era prezentat ca fiind o „social shopping experience”, în opoziție cu Cyber Monday (născută în 2005) și Amazon Prime Day (din 2015) care erau zile de „solitary activity”.
Două mari schimbări au marcat Black Friday-ul american în ultimii 10 ani: a crescut mult comerțul online și Black Friday a devenit „Black November” și mai mult decât atât, pentru că ofertele se întind acum de la jumătatea lui octombrie până la început de decembrie.
Inclusiv în România sunt companii care țin campanii de Black Friday „de vară” în iulie sau august. Pentru magazinele online este mai ușor să organizeze campanii foarte lungi de Black Friday decât este pentru magazinele fizice.
Este plin de reclame și de texte cu oferte de „Early Black Friday” încă înainte de 20 octombrie, iar asta se întâmplă și fiindcă a crescut enorm concurența între retaileri, iar cine nu are campanie bună de Black Friday poate pierde la capitolul vânzări.
Black Friday și trei tendințe importante
În ultimii ani s-au manifestat (cel puțin) trei tendințe de care trebuie ținut seama. Pe multe site-uri americane mari sunt o mulțime de review-uri false la produse, iar acest lucru lasă clienților impresia că acel produs este căutat și apreciat de foarte multă lume, deși nu este așa.
O altă tendință este legată de marketingul tot mai agresiv. Tot mai multe magazine au campanii lungi și oamenii văd tot mai des pe internet (pe desktop, dar mai ales pe mobil) tot mai multe bannere care să-i facă să cumpere. Bannere în care li se spune că mai sunt doar câteva unități din produsul X sau alte reclame cu cronometru care le indică faptul că promoția mai este valabilă doar câteva ore sau minute. Sunt și companii care au avut campanii de Black Friday extrem de lungi, 35-40 de zile.
Tendința a debutat acum 15 ani în SUA și tot mai multe companii „aderă” la ea. Modelul a fost copiat peste tot în lume unde se organizează Black Friday, iar în România, campaniile foarte lungi sunt nelipsite din 2014 încoace.
Un lucru îngrijorător este numărul de înșelătorii online care a tot crescut, dat fiind că oamenii vor să cumpere și sunt atrași să dea click pe așa-zise „oferte de nerefuzat” care se dovedesc a fi de fapt moduri prin care infractorii online îi aduc pe oamenii pe site-uri false unde sunt invitați să introducă date personale. Uneori sunt „clonate” site-urile unor magazine online faimoase, așa că sfatul este să aveți mare grijă unde introduceți date bancare importante.
Ciudățenii, nebunii și tragedii de Black Friday
În 2008 un angajat al Wal-Mart era călcat în picioare de mulțimea venită să „vâneze” cele mai bune oferte de Black Friday la Long Island: laptop-uri la 300 de dolari și sisteme de navigație GPS la 99 de dolari. Pentru ca lucrurile să nu mai degenereze, compania a consultat în 2009 experți în managementul mulțimilor, a decis să țină aproape toate magazinele deschise 24 de ore în acele zile și angajații trebuiau să se asigure că oamenii stau la coadă și iau pe rând produsele, fără să se împingă sau să se lovească.
În 2015 unele magazine americane deschideau la ora 4 dimineața și în fața lor puteau fi văzuți încă de la miezul nopții oameni cu pături care așteptau ca ușile să se deschidă. Multe s-au schimbat de atunci: acum, cea mai mare parte din Black Friday-ul american se petrece online și tendința a fost accelerată de pandemie.
Când a ajuns Black Friday în Europa
Retailerul american Amazon a organizat pe online o campanie de Black Friday pentru Marea Britanie în 2010, în 2011 mici campanii timide au fost organizate de retaileri din mai multe țări UE, inclusiv România, iar în 2013 deja au fost îmbrânceli ca-n SUA și în magazine din țări ale UE, un exemplu fiind la supermarketurile Asda, în Marea Britanie. La francezi, prima zi de „Vendredi noir” a fost în 2013.
În Franța sau Germania Black Friday a crescut cu adevărat puternic începând cu 2014 și 2015, dar spre deosebire de începuturile din SUA, în Europa a prins mult mai mult online-ul.
Pentru Black Friday-ul european, Marea Britanie este cea mai mare piață, urmată de Germania, Franța și Italia cu peste două miliarde euro. Alte țări cu vânzări mari sunt Spania, Olanda și Belgia.
Anul acesta eMAG face Black Friday și în Ungaria și Bulgaria, pe data de 15 noiembrie, cu o săptămână mai târziu decât în România.
În câteva țări din Europa de Vest, Black Friday se ține pe 29 noiembrie, dar și pe 22 noiembrie, în funcție de cum aleg data diverși retaileri.
Comentează pe FACEBOOK