Consiliul Concurenței a anunțat autorizarea tranzacției prin care Delhaize „The Lion” Nederland BV (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL, impunând însă o serie de condiții pentru eliminarea îngrijorărilor concurențiale. Măsurile vizează atât relația cu furnizorii, cât și piața locală de retail alimentar, conform unui comunicat oficial al instituției.
Cea mai mare tranzacție din retailul alimentar din România
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a subliniat importanța acestei tranzacții, descriind-o drept cea mai amplă din sectorul comerțului alimentar instrumentată până acum.
„Am impus măsuri fără precedent la nivel național, inspirate din practica europeană. Obiectivul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, pentru a evita creșterea prețurilor, care rămân printre cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Chirițoiu.
Angajamente asumate de Mega Image
Pentru a asigura respectarea regulilor de concurență, Mega Image va implementa proceduri clare pentru listarea și delistarea furnizorilor din rețelele Mega Image și Profi, indiferent de tipul produselor.

Printre măsurile principale se numără:
- Aplicarea unor condiții transparente pentru accesul furnizorilor în rețelele de magazine și stabilirea termenelor clare pentru delistare.
- Protejarea furnizorilor relevanți, care depind în proporție de peste 20% de cele două rețele, prin interzicerea delistării produselor acestora, cu excepția cazurilor bine justificate.
- Păstrarea condițiilor comerciale pentru furnizorii dependenți până în 2025, pentru a le permite acestora să își ajusteze strategiile comerciale.
- Cesionarea a 87 de magazine din 44 de localități, în zone unde activitățile Mega Image și Profi se suprapun, pentru a preveni reducerea opțiunilor de alegere pentru consumatori.
Acces nerestricționat la spații comerciale
Mega Image va facilita accesul oricărei părți interesate la închirierea sau achiziționarea spațiilor comerciale din zonele afectate, utilizând o agenție imobiliară independentă. Aceasta va asigura publicitatea transparentă a ofertelor, indiferent de tipul activității comerciale desfășurate de noii chiriași.
Protecția furnizorilor mici și mijlocii
Conform comunicatului, peste 600 de furnizori, majoritatea de dimensiuni medii și mici, vor beneficia de măsurile adoptate. Acestea respectă prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale, transpusă în legislația națională prin Legea 81/2022.
„Scopul nostru este să protejăm furnizorii și să menținem un echilibru în lanțul de aprovizionare. În acest fel, aceștia vor avea timp să își regândească strategiile comerciale și să reducă dependența de aceste rețele”, a precizat Bogdan Chirițoiu.
Monitorizarea implementării angajamentelor
Pentru a verifica respectarea obligațiilor asumate, Mega Image va desemna un mandatar care va raporta periodic Consiliului Concurenței. Instituția a avertizat că nerespectarea măsurilor impuse poate fi sancționată cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală a companiei.
Această tranzacție marchează o etapă importantă pentru piața de retail din România, oferind protecție atât consumatorilor, cât și furnizorilor, în contextul unui mediu concurențial dinamic.
Comentează pe FACEBOOK