Google, prin subsidiara sa Waymo, parte a grupului Alphabet, a obținut recent un patent pentru o tehnologie avansată destinată monitorizării și corectării comportamentului riscant la volan. Acest software folosește fluxul de informații colectate de senzori de la bordul vehiculelor, informații deja trimise de obicei către producători pentru analize sau vânzări către terți.
În contextul actual, unde datele culese de mașini moderne oferă o imagine amplă asupra comportamentelor șoferilor și pasagerilor, Google propune o soluție inovatoare menită să crească siguranța în trafic.
Spre deosebire de producători ca Ford, care valorifică aceste date pentru reclame în sistemul de infotainment, Google vizează folosirea informațiilor pentru a emite avertizări sau, în situații critice, pentru a prelua temporar controlul mașinii.
Acest patent vine într-un moment în care marii constructori sunt acuzați de spionaj al clienților sau de vânzarea datelor personale fără o notificare clară. Toyota, Honda, Hyundai și General Motors sunt printre companiile aflate sub lupa criticilor pentru astfel de practici.
Control temporar al mașinii în cazul conducerii riscante
Noua tehnologie ar permite monitorizarea comportamentului de condus, prin intermediul sistemelor de asistență activă ale șoferului, și ar putea interveni în cazuri de comportament periculos. Dacă șoferul se comportă neadecvat, sistemul ar putea emite avertizări vizuale și auditive, precum notificări pe ecranele din bord sau prin difuzoarele mașinii.
De exemplu, la schimbarea benzii fără semnalizare sau viraje bruste, șoferul ar fi atenționat de sistem. În cazul unor comportamente grave, dacă autonomia vehiculului permite, Google ar putea prelua temporar controlul pentru a preveni accidentele.
Într-o lume a vehiculelor definite prin software (SDV-uri), această tehnologie ar putea să avertizeze chiar și ceilalți șoferi din apropiere cu privire la posibila prezență a unui șofer imprudent. Această funcționalitate poate spori siguranța în trafic, în special pe rutele aglomerate sau în zonele urbane.
Monitorizarea stilului de condus și adaptarea tehnologiei
Pentru a funcționa eficient, sistemul de la Google trebuie să colecteze și să analizeze informații detaliate despre stilul de condus pe termen lung. Astfel, software-ul poate învăța tiparele de condus ale fiecărui utilizator, utilizând aceste date ca bază pentru identificarea manevrelor riscante sau a situațiilor de urgență.
Practic, această tehnologie ar putea completa și îmbunătăți sistemele de asistență existente, precum funcția de menținere a benzii de circulație, care avertizează șoferul la depășirea liniilor de delimitare.
Implicații și provocări legale pentru tehnologiile de monitorizare a șoferilor
Această tehnologie rămâne, momentan, la nivel de patent, iar implementarea ei pe scară largă este incertă. În unele cazuri, patentele sunt înregistrate doar pentru a preveni adoptarea soluțiilor similare de către concurenți.
Cu toate acestea, ridică și întrebări privind confidențialitatea și legalitatea, având în vedere că sistemul ar putea deveni intruziv sau să preia eronat controlul mașinii. Rămâne de văzut cum va evolua acest proiect și dacă va reuși să echilibreze nevoia de siguranță cu respectarea drepturilor utilizatorilor.
Comentează pe FACEBOOK