sâmbătă 15 martie 2025

Proiectul privind „taxa pe poluare”, scos de pe agenda guvernului. Ce nu i-a convenit lui Ciolacu

CITEȘTE ȘI:

- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Proiectul privind „taxa pe poluare” pentru mașinile care circulă în zonele cu niveluri scăzute de emisii va fi scos de pe agenda Guvernului. Proiectul a fost promovat și pus în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, condus de Adrian Veștea (PNL), pe care PSD îl acuză că nu a respectat o cerință a premierului Ciolacu.

 

„Taxa pe poluare”  nu se mai discută în Guvern

 

PSD a anunţat, marţi, că proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului şi va fi scos de pe agendă.

„Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului”, se arată într-un mesaj de pe pagina de Facebook a PSD.

PSD menţionează că această iniţiativă, „care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi”, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare.

„Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, mai spun social-democraţii.

 

Taxa pe poluare, propusă de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației

 

Proiectul presupune delimitarea unor zone speciale, în marile orașe. Iar proprietarii de mașini care poluează mediul, vor plăti o taxă de poluare atunci când tranzitează aceste zone.

Practic, o mașină cu emisii mari de noxe va fi taxată suplimentar dacă circulă prin ZNSE, scrie Promotor.

 

Cum va fi aplicată noua taxa de poluare

 

Înainte de a delimita zonele, autoritățile locale vor trebui să pregătească anumite măsuri compensatorii pentru cetățeni.

Astfel, primăriile sunt obligate să asigure:

  • serviciul de transport public local de călători în interiorul zonelor;
  • o infrastructură adecvată pentru mobilitate activă.
  • De asemenea, autoritățile locale vor trebui să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice precum stații de închiriere biciclete și trotinete electrice.În plus, în interiorul ZNSE trebuie amenajate stații de încărcare pentru mașini electrice.

    Abordarea autorităților locale poate fi de două tipuri:

    1. Zone pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule (norma de poluare). În acest caz, vor trebui implementate mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces.
    2. ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule, în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

    De asemenea, vor putea fi alese unele zone ca având caracter temporar de ZNSE. Adică, traficul va fi restricționat doar în weekend sau doar pe timpul nopții sau pe o anumită perioadă din zi.

  •  

    Cum vor fi taxați șoferii care poluează

  • Noua taxă de poluare va fi stabilită de fiecare primărie în parte, conform categoriei din care face parte un vehicul.

    Astfel, proiectul produs de Guvern cuprinde 6 clase în care vor fi împărțite autovehiculele:

    • Clasa 1
      • vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină
      • vehicule cu norma de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
    • Clasa 2
      • vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină
      • vehicule cu norma de poluare norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
    • Clasa 3
      • vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină
      • vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
    • Clasa 4
      • vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină
      • vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
    • Clasa 5
      • vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
    • Clasa verde
      • vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.

    Astfel, cu cât clasa din care face parte un autovehicul este mai mică, cu atât șoferii vor plăti mai mult. În plus, accesul în ZNSE al vehiculelor care poluează puternic ar putea fi interzis total.

    În schimb, vehiculele din clasele superioare ar putea tranzita gratuit ZNSE. Autoritățile locale sunt cele care vor stabili taxa și căror clase de autovehicule se impune.

    Conform proiectului, șoferii care nu vor achita tarifele de tranzitare a acestor zone vor primi o amendă de 300 de lei.

    Deocamdată, proiectul de află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Dezvoltării.

Comentează pe FACEBOOK
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- Publicitate -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Jurnalist.ro