vineri 14 iunie 2024

Zonele albastre, dieta si obiceiurile longevitatii

CITEȘTE ȘI:

- PUBLICITATE -spot_img

Intodeauna m-am intrebat, este posibil să trăim până la 100 de ani? Poate că da. Sunt, de fapt, zone ale planetei definite ca „zonele albastre”, unde rata de longevitate este mai mare ca în orice alte zone ale lumii, iar centenarii care locuiesc acolo se bucură de o formă psiho-fizică de invidiat.

Ce defineste o Zonă Albastră?

Zonele albastre sunt anumite părți ale lumii locuite de un procent ridicat de oameni cu vârstă de peste 100 de ani caracterizați de o viață lungă și sănătoasă. Care sunt cele 5 zone albastre? Astăzi, zonele clasificate ca „Zone Albastre” sunt Loma Linda (SUA), Nicoya (Costa Rica), Sardinia (Italia), Ikari (Grecia) și Okinawa (Japonia).

zonele albastre-peninsula-de-nicoya
zonele albastre peninsula de nicoya

Identificarea zonelor albastre întărește conceptul despre modul în care nutriția impactează sănătatea și longevitatea. Locuitorii din Zonele Albastre au obiceiuri similare și recurente cunoscute ca numitori comuni ai tuturor centenarilor.

Nu este suficient să mănânci alimente sănătoase. Pentru a trăi bine și pentru o perioadă lungă de timp sunt necesare:

Mâncare bună (alimente proaspete și de origine vegetală), mai puțin stres (cu ajutorul meditației și yoga), mai multă mișcare (mers pe jos) și mai multă iubire (acordă mai multă importanță relațiilor sociale și comunității în care aparții).

Acestea sunt patru lucruri de bază pe care locuitorii zonelor albastre le au în comun.

Dieta locuitorilor din Zonele Albastre

Dieta zonelor albastre este în principal o dietă vegană cu adăugarea peștelui de 2-3 pe săptămână. Preferabil pește cu o cantitate scăzută de mercur și bogat în omega-3, omega-6 și vitamina B12.

Cele mai consumate tipuri de pește sunt somonul, hamsia, sardinele, codul, păstrăvul, dorada și uneori fructele de mare, cum ar fi scoicile și creveții.

„Dieta Longevității” corectă, conține un aport zilnic adecvat de proteine din surse vegetale, precum fasole, năut și alte leguminoase.

Un consum redus acizi grași saturați și carbohidrați simpli în favoarea acizilor grași nesaturați și a carbohidraților complecși derivați din cereale integrale și legume de sezon, de preferință organice.

Un alt punct important este consumul selectiv de ingrediente potrivite dintre cele pe care mâncau strămoșii noștrii.

Este esențial să consumi toți nutrienții necesari, dar cel mai bun lucru este să îi iei din alimente care sunt prezente  în mod normal pe mesele părinților, bunicilor și străbunicilor.

Corpul uman este rezultatul a miliarde de ani de evoluție, dar ultimele mii de ani au ajutat la selectarea celor mai potriviți indivizi pentru mediul lor și a celor mai potrivite alimente pentru genotipuri.

Oamenii din zonele albastre se ridică de la masă atunci când stomacul lor este plin în proporție de 80%. Diferența de 20% dintre a fi sătul sau a nu-ți fi foame, face diferența în a câștiga sau pierde kilograme. Mic dejun, prânz sau cină, orice masă din zi se termină când ating acest procent.

Viata in comunitate 

Centenarii din zonele albastre din lume au o mare capacitate socială și spirituală; urmează un stil de viață activ constant, fără stres excesiv.

Oamenii din zonele albastre țin foarte mult la familie. Aceștia investesc timp și dragoste în rudele lor apropiate, fapt ce scade rata de îmbolnăvire și mortalitate.

Cercetătorii spun că viața ta poate fi mai lungă cu 3 ani dacă alegi să menții vie relația cu familia. Asta înseamnă să te vezi și să vorbești regulat cu părinții, bunicii și frații.

În cele din urmă, locuitorii zonelor albastre împărtășesc un stil de viață care încurajează existența unui scop în viață.

Cei care locuiesc în aceste regiuni au adesea un sentiment puternic de identitate, obiective și un motiv pentru a se trezi în fiecare zi cu entuziasm. Ceea ce pare a fi o cheie pentru longevitate și pentru o calitate mai bună a vieții.

Desigur, adoptarea unor obiceiuri sanatoase de-a lungul vietii nu este o sarcina prea usoara, data fiind cultura noastra fast-food, si faptul ca cei mai multi dintre noi ne petrecem ziua conectati la un birou, in loc sa facem miscare.

Dar daca oamenii reusesc sa adopte macar o parte din aceste lectii predate de catre populatiile longevive, este foarte probabil sa se intrezareasca macar cateva mici beneficii.

 

Comentează pe FACEBOOK
author avatar
Aria Haret
- PUBLICITATE -spot_img
- Publicitate -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Jurnalist.ro