duminică 3 martie 2024

Buget Redus pentru Cozonaci: Românii Resimt Scăderea Veniturilor în Sărbătorile de Iarnă 2023

CITEȘTE ȘI:

- PUBLICITATE -spot_img

Potrivit președintelui Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu, vânzările de cozonaci au înregistrat o descreștere în această perioadă, deoarece puterea de cumpărare a populației a scăzut, chiar dacă oferta din industria de morărit și panificație rămâne constantă, situându-se în jurul valorii de 7 – 7,5 milioane.

„Oferta noastră cred că de data aceasta va fi mai mare decât cererea. Mi-e tare teamă că mai rămânem cu stocuri, pentru că simţim şi noi în piaţă că puterea de cumpărare a populaţiei a mai scăzut şi atunci vânzările merg mai lent. Nu mai cumpără cu căruţul, cumpără doar cu coşul sau nu mai cumpără cu coşul, ci ia cu mâna. Preţurile însă sunt la fel ca la Paşte. Nu avem modificări. Grâu este suficient în ţară, n-avem probleme de asigurare cu grâu, deci nici preţul nu vedem să mai crească”, a declarat pentru Agerpres Aurel Popescu.
El a subliniat că exportul de cozonaci cunoaște o perioadă favorabilă în prezent, cu aproape 10% din producție ajungând peste hotarele țării.

„Din 7 – 7,5 milioane de cozonaci pe care îi producem în această perioadă ca şi cantitate, până în 10% merge la export, un procent semnificativ. Suntem în toate ţările, suntem prezenţi peste tot, nu numai în zone unde sunt români. În Anglia s-au obişnuit să vină la magazinul românesc să cumpere cozonaci”, a mai spus el.

În această perioadă, românii au opțiuni de achiziție pentru cozonaci cu prețuri cuprinse între 12 lei și 80 lei pe kilogram, variind în funcție de umplutură și gramaj.
Popescu a subliniat că a reușit să evite includerea cozonacilor și biscuiților în categoria produselor care vor experimenta o creștere a TVA-ului de la 9% la 19%, așa cum se va întâmpla cu produsele ce conțin zahăr adăugat începând din anul viitor.

„Ne-am zbătut şi am reuşit să salvăm cozonacii şi biscuiţii, ca să nu fie cuprinşi în creşterea TVA de la 9 la 19%, pentru că asta ar fi însemnat o creştere la raft de cel puţin 10%, iar pentru cei care lucrează cu distribuitori, poate şi cu 15%. Deci nu avem probleme pe zona de cozonaci şi biscuiţi. Aici, însă, Ministerul Agriculturii trebuie să stabilească ce intră în categoria cozonaci şi ce intră în categoria biscuiţi. În accepţiunea noastră a specialiştilor din industria alimentară, la biscuiţi, de exemplu, ar trebui să intre şi sticks-urile, grisinele, ori aici nu e vorba de zahăr, nu vorbim de TVA, dar grupa trebuie stabilită foarte atent. Am rugat Ministerul Agriculturii să reglementeze acest lucru, pentru că, dacă scapă vreun produs din codul CAEN respectiv, dacă vreau să fac o investiţie în stickuri, în grisine, în fursecuri, produse care intrau la cozonaci, ne putem trezi cu pierderi mari de tot. Şi atunci grupa trebuie stabilită împreună cu specialiştii din sector”, a explicat el.

Acesta a adăugat că vânzările de cozonaci între cele două sărbători, Paște și Crăciun, reprezintă doar 5% din producția totală de 7 – 7,5 milioane de cozonaci în această perioadă. Cu toate acestea, marjele comerciale pentru cozonaci sunt restrânse.

„Mie mi-e plafonat preţul la cozonaci, dar atenţie, noi lucrăm doar septembrie, octombrie, noiembrie şi decembrie şi pe urmă din 15 martie până la Paşte, pe zona asta. În rest stau cu muncitorii pentru că între cele două sărbători vânzările sunt de numai 5% din cele 7 – 7,5 milioane. Deci ce facem atunci? Într-o lună normală avem o producţie de numai 300.000 – 400.000 de cozonaci”, a subliniat el.

Liderul Rompan a mai subliniat că industria de morărit și panificație continuă să se confrunte cu dificultăți în privința forței de muncă, înregistrând un deficit de 10%, ceea ce înseamnă că peste 20.000 de oameni lipsesc din această industrie, iar patiserii sunt cei mai greu de găsit.

Înființată în 1990, ROMPAN reprezintă prima asociație constituită în România și include peste 200 de societăți din diverse sectoare ale industriei. Cota sa de piață depășește 60% în domeniul morăritului, 40% în panificație, 70% în producția de paste făinoase și 55% în producția de biscuiți.

Comentează pe FACEBOOK
- PUBLICITATE -spot_img
- Publicitate -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Jurnalist.ro