Consiliul Local al Sectorului 4 a adoptat recent o hotărâre controversată: introducerea unei noi taxe care se va aplica proprietarilor de autoturisme înmatriculate în sector, dar care nu dețin locuri de parcare. Această decizie, ce vizează peste 100.000 de cetățeni, va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025.
Ce presupune noua taxă
Proprietarii de autovehicule fără loc de parcare de reședință, privat sau închiriat vor fi obligați să achite o taxă anuală de 540 de lei pentru următorii 10 ani. Reprezentanții Primăriei Sectorului 4 susțin că această taxă este o „facilitate”, fiind mai redusă față de abonamentul lunar actual pentru parcările publice, care ajunge la 720 de lei pe an.
Potrivit autorităților locale, măsura este menitată să reglementeze situația parcărilor publice și să ofere o alternativă economică șoferilor. Cu toate acestea, criticii afirmă că taxa este abuzivă și că nu oferă beneficii concrete.
Exceptări de la plată
Proiectul prevede că anumite categorii de cetățeni sunt scutite de această obligație:
- Persoanele care dețin terenuri sau proprietăți private utilizate pentru parcări.
- Deținătorii de contracte de închiriere sau comodat pentru locuri de parcare în spații publice sau private, valabile pe tot parcursul anului.
- Cei care au achitat abonamente anuale pentru parcările publice gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
- Persoanele fizice și juridice care beneficiază de scutiri de taxe și impozite locale conform Codului Fiscal.
- Cetățenii care și-au înmatriculat autoturismele sau au închiriat locuri de parcare pe parcursul anului vor achita o taxă proporțională cu perioada rămasă din an.
Reacții din partea opoziției
Decizia a generat reacții vehemente din partea unor formațiuni politice. Reprezentanții REPER și AUR au catalogat taxa drept ilegală, susținând că aceasta nu oferă soluții reale pentru problema parcărilor.
Cătălin Teniță, consilier local din partea REPER, a criticat destinația fondurilor colectate, afirmând că banii nu vor fi folosiți exclusiv pentru dezvoltarea de noi parcări, ci și pentru alte proiecte de infrastructură.
„Cu această taxă, administrația poate construi doar aproximativ 100 de locuri de parcare anual. În aceste condiții, unii cetățeni vor avea acces la un loc de parcare abia peste 1.000 de ani,” a declarat Teniță.
Modificări aduse proiectului
Față de varianta inițială, proiectul adoptat prevede extinderea termenului de plată. Cetățenii afectați de această măsură vor avea timp până la 30 iunie 2025 pentru a achita taxa de 540 de lei.
Impact financiar și criticile aduse
Opozanții taxeși atrag atenția asupra ineficienței acesteia în rezolvarea crizei parcărilor. Conform calculelor, costurile actuale pentru construirea unei parcări supraterane în Sectorul 4 se ridică la aproximativ 128.000 de euro per loc. Prin urmare, fondurile generate de această taxă nu sunt suficiente pentru a susține proiecte semnificative de infrastructură.
Introducerea noii taxe pentru parcări în Sectorul 4 a stârnit controverse, fiind percepută de unii ca o soluție de compromis, iar de alții ca o măsură ineficientă și abuzivă.
Rămâne de văzut dacă instanțele vor da curs solicitărilor de suspendare a hotărârii și cum va afecta această decizie cetățenii sectorului în anii următori.
Comentează pe FACEBOOK