miercuri 28 februarie 2024

Ministrul Educației vrea schimbări majore: elevii ar putea avea orar decalat

CITEȘTE ȘI:

- PUBLICITATE -spot_img
Ligia Deca, Ministrul Educației, a argumentat că în București s-ar putea adopta un sistem de orar flexibil pentru elevi, astfel încât să aibă începuturi diferite pentru cursuri. Această inițiativă vine în contextul în care traficul din București creează serioase dificultăți pentru începerea cursurilor la ora stabilită.

”Cu siguranță, cred că ar fi o soluție bună să avem ore de începere diferite pentru unități de învățământ variate, pentru că este clar: presiunea pe infrastructura Bucureștiului este foarte mare. Acest lucru însă se poate întâmpla atunci când nu există presiune pe numărul de schimburi, pentru că altfel se ia în calcul toată perioada zilei disponibilă pentru a putea desfășura activități didactice. Deci, da, am văzut în pandemie ce înseamnă faptul că aveam pauze la ore diferite sau ore de începere diferite și cred că această practică o putem prelua mai ales în municipiile mari, unde există deja un trafic și o aglomerație, în general, și pe mijloacele de transport foarte mare dimineața sau la orele de preluare ale elevilor.”, a spus Ligia Deca, pentru Observator.

Potrivit Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a instituțiilor de învățământ preuniversitar (ROFUIP), directorul școlii are responsabilitatea de a superviza comisia responsabilă cu elaborarea orarului cursurilor pentru instituția de învățământ și de a prezenta acest orar spre aprobare în cadrul ședinței consiliului de administrație.
 
În anul 2020, în timpul pandemiei, programul de studii al elevilor a suferit ajustări în conformitate cu Ghidul de măsuri sanitare emis de către Ministerul Sănătății. În acea perioadă, s-a recomandat ca orele să aibă începuturi diferite pentru clasele respective, s-au programat pauze cu intervale diferite acolo unde a fost posibil, activitățile sportive s-au desfășurat în aer liber atunci când se putea, dar și în interior, în unele cazuri, chiar fără purtarea măștilor de protecție.
Iulian Cristache, liderul Asociației Federațiilor de Părinți, argumentează că o astfel de inițiativă poate avea atât beneficii, cât și inconveniențe. Principalul aspect care ar putea genera dificultăți ar fi în familiile cu doi sau trei copii, deoarece un orar decalat ar face mai complicată împărțirea responsabilităților între părinți.

„Cred că este greu de întrunit consensul, pentru că cu certitudine, la nivelul unei unități de învățământ și în special acolo unde vorbim de mulți elevi și mulți părinți, nu cred că poți mulțumi pe toți, astfel încât să agreeze o astfel de măsură.

Eu cred că putem să facem o analiză pe plusurile și pe minusurile aferente, astfel încât să venim în sprijinul părinților și fiecare să decidă la nivelul unităților de învățământ.

Dacă ne uităm pe plusuri, cred că reducerea congestiei în trafic, în special la nivelul școlilor apropiate, ar fi un lucru benefic.

De asemenea, pentru părinții sau pentru familiile care au mai mulți copii, faptul că trebuie să duci doi sau trei copii la școală având program decalat ar fi și din acest punct de vedere un sprijin, pentru că ar fi imposibil să duci, de exemplu, trei copii în intervalul orar 07:00-08:00, nu ai cum.

La fel, chiar dacă nu pare prea important, un plus de 30 de minute pentru copiii din ciclul primar care pot dormi în plus ar fi de asemenea benefic, dacă unii dintre ei ar începe la 8:30-9:00.

Pe de altă parte, la minusuri cred că putem să ne uităm la modul în care unii părinți pot să-și coreleze programul de lucru cu cel al școlilor, pentru că unii s-ar putea să înceapă la 9:00, unii s-ar putea să înceapă la 8:00.

Și dacă un copil ar trebui dus la 8:30 pentru familia care începe lucrul la 8:00, ar fi practic imposibil, dacă vorbim de copii din ciclul primar, ceilalți din ciclul gimnazial se pot duce singuri la școală.

Pe de altă parte, la nivelul unităților de învățământ, un orar decalat ar însemna o resursă umană suplimentară, pentru că se decalează orarul și atunci ai nevoie de profesori în plus, ceea ce ar însemna o finanțare suplimentară la nivelul Ministerului Educației.

Și ultimul minus pe care eu l-am analizat ar fi în sensul în care un orar decalat spre întârziere ar însemna ca programul propriilor copii care merg la activități extrașcolare (meditații, înot și orice activități sportive) ar trebuie decalat, ceea ce nu s-ar putea cupla cu școala.

Măsura este binevenită, doar că trebuie luată de comun acord la nivelul fiecărei unități de învățământ, nu trebuie la nivelul inspectoratelor școlare.

Fiecare unitate de învățământ, în ședințele cu părinții și consiliile de administrație, poate decide această măsură”, a spus Iulian Cristache, miercuri, la Antena 3 CNN.

Comentează pe FACEBOOK
- PUBLICITATE -spot_img
- Publicitate -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Jurnalist.ro