Guvernul a decis, printr-o ordonanță de urgență, să proroge cu șase luni introducerea noilor taxe rutiere pe rețeaua de drumuri naționale. Astfel, termenul inițial de 1 ianuarie 2026 a fost împins până la 1 iulie 2026, potrivit unui comunicat oficial transmis de Executiv.
Măsura vizează atât aplicarea rovinietei pentru toate vehiculele înmatriculate care circulă pe drumurile naționale, cât și introducerea TollRo – noul tarif de trecere – și a sistemului de tarifare rutieră electronică (STRR), ce urmează să fie integrat cu rețelele similare din Uniunea Europeană prin Serviciul European de Tarifare Rutieră (SETRE).
De ce a fost amânată introducerea STRR
Executivul explică faptul că amânarea era necesară pentru implementarea treptată a noului sistem. STRR presupune:
-
dezvoltarea platformei informatice,
-
achiziția echipamentelor pentru punctele de control,
-
realizarea infrastructurii tehnice.
Finanțarea proiectului a fost deja deschisă prin Hotărârea de Guvern nr. 589/2025, fiind semnat și contractul de implementare.
„Noul sistem de tarifare rutieră va prelua funcționalitățile actualului mecanism de emitere și monitorizare a rovinietei (SIEGMCR), dar va include și opțiuni suplimentare pentru colectarea taxei TollRo aplicată vehiculelor de transport marfă cu o masă totală mai mare de 3,5 tone”, precizează Guvernul.
Cum se va transforma rovinieta începând din 2027
Conform calendarului stabilit, noile reguli vor intra în vigoare abia la 1 ianuarie 2027. Principala schimbare constă în faptul că șoferii nu vor mai plăti o taxă fixă, de tip abonament, ci vor achita în funcție de distanța parcursă și de drumurile utilizate.

Termenul pentru finalizarea integrală a sistemului TollRo este 31 decembrie 2026, iar finanțarea provine din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Factori care vor influența costul viitoarei roviniete
Noua metodă de calcul al taxei va ține cont de mai multe criterii:
-
distanța parcursă,
-
tipul de drum utilizat,
-
caracteristicile tehnice ale vehiculului (masa totală maxim admisă și numărul de axe).
Sistemul va utiliza tehnologii moderne: echipamente de bord conectate prin satelit (OBE), aplicații mobile și tichete electronice. De asemenea, viitoarea infrastructură va fi compatibilă cu sistemele existente în celelalte state membre UE, ceea ce va permite schimbul de informații și verificarea automată a cazurilor de neplată a taxelor de drum.
Comentează pe FACEBOOK













