vineri 23 mai 2025

Planurile-cadru pentru liceu: Religia are de două ori multe ore decât Istoria, Chimia, Fizica sau Geografia

CITEȘTE ȘI:

- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img

Proiectul de planuri-cadru pentru liceu prevede că Religia, materie opțională pentru elevi,  are de două ori mai multe ore în trunchiul comun comparativ cu Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, arată edupedu.ro.

 

Religia are de două ori multe ore decât Istoria, Chimia, Fizica sau Geografia

 

Dacă Istoria (fără noile componente referitoare strict la Holocaust și comunism), Geografia, Fizica, Chimia și Biologia au prevăzute, în total, câte 72 de ore în trunchiul-comun al disciplinelor de liceu, Religia are 142 de ore.

Nivelul este apropiat cu cel al Matematicii (144 de ore), Limba modernă 2 (142 de ore) sau Tehnologia informației și a comunicațiilor (142 de ore).

Ministrul Educației, Daniel David, a spus că Religia „trebuie prinsă în trunchiul-comun prin lege” și că „deocamdată eu nu pot să propun un plan-cadru care nu respectă legea”.

Astfel, Legea învățământului preuniversitar prevede, la Art. 87, că Religia face parte din trunchiul comun în planurile-cadru, inclusiv la nivel liceal. Dar legea menționează această obligație la nivel de planuri-cadru în general, nu la nivel de an de studii.

Aceeași lege prevede, la același articol, faptul că participarea la ora de religie este un drept constituțional, pe de o parte, dar și posibilitatea elevului de a se înscrie sau nu sau de a schimba opțiunea cu privire la frecventarea orelor de religie.

În cazul elevilor care nu participă la ora de religie, Legea prevede că acestora li „se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor”, iar „situația școlară se încheie fără disciplina Religie”.

Facultatea de Geografie a Universității din București reacționează

 

Facultatea de Geografie a Universității din București solicită Ministerului Educației și Cercetării (MEC) să păstreze Geografia în trunchiul comun la toate clasele de liceu, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

Vezi aici planurile-cadru pentru liceu 2025 puse în dezbatere de Ministerul Educației.

Potrivit unor analize Edupedu.ro, la specializarea Filologie – profil Uman elevii ar urma să aibă Geografie câte două ore pe săptămână la fiecare clasă. În prezent, sunt câte două ore la clasele IX-X și câte o oră la clasele XI-XII. Elevii de liceu de la matematică-informatică ar urma să studieze Istorie și Geografie o oră pe săptămână doar în clasele a IX-a și a X-a, conform proiectului. În prezent, ei au câte o oră de istorie și de Geografie pe săptămână la toate clasele de liceu.

 

Redăm mai jos reacția Facultății de Geografie a Universității din București cu privire la planurile-cadru de liceu – proiect 2025:

 

Comunicat privind proiectele de planuri-cadru aflate în dezbatere publică

Facultatea de Geografie a Universității din București își exprimă îngrijorarea cu privire la rolul și locul geografiei în cadrul proiectelor de planuri-cadru aflate în dezbatere publică în această perioadă.

Geografia este o disciplină puternic ancorată în realitățile secolului 21, care joacă un rol esențial în educarea elevilor, contribuind la dezvoltarea cunoștințelor despre lume, la înțelegerea fenomenelor naturale și la formarea unei gândiri critice.

Principalele argumente care susțin importanța geografiei în școală:

  • Cunoașterea lumii înconjurătoare. Geografia ajută elevii să înțeleagă locurile, regiunile și mediile în care trăiesc, precum și pe cele din alte părți ale lumii. Aceasta le oferă o perspectivă globală asupra diversității naturale și culturale.
  • Înțelegerea fenomenelor naturale. Studierea geografiei explică procesele actuale cum ar fi schimbările climatice (valuri de căldură, inundații, secete, incendii de vegetație). Această cunoaștere este crucială pentru înțelegerea impactului pe care natura îl are asupra vieții umane.
  • Dezvoltarea gândirii critice și analitice. Geografia implică analiza relațiilor dintre oameni și mediu, identificarea cauzelor și efectelor unor probleme globale (cum ar fi poluarea, cutremurele, defrișările sau schimbările climatice), găsirea soluțiilor sustenabile și creșterea rezilienței.
  • Educație ecologică și responsabilitate. Prin studierea geografiei, elevii învață despre importanța protejării mediului și a resurselor naturale, devenind mai conștienți de impactul acțiunilor umane asupra planetei.
  • Orientare în spațiu și cartografie. Geografia dezvoltă abilități practice, cum ar fi citirea hărților, utilizarea coordonatelor geografice și înțelegerea relațiilor spațiale, competențe utile în viața cotidiană.

Considerăm că este nevoie de prezența Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a.

Facultatea de Geografie a Universității din București va elabora o poziție detaliată conform procedurilor de dezbatere publică pe care o va transmite Ministerului Educației și Cercetării.

Sperăm ca demersul nostru să fie înțeles în adevăratul lui rol, de sprijin pentru formarea competențelor generale ale elevilor în vederea pregătirii unor cetățeni informați și responsabili.

3 februarie 2025
Facultatea de Geografie
Universitatea din București
”.

Comentează pe FACEBOOK
author avatar
Ionescu Adriana
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- Publicitate -spot_img
- PUBLICITATE -spot_img
- PUBLICITATE -
- PUBLICITATE -spot_img

Jurnalist.ro