Primul tren electric din cele achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) de la producătorul polonez PESA este programat să ajungă în România la sfârșitul primului semestru din 2025. Acesta va fi supus unor teste riguroase necesare pentru obținerea autorizației de circulație.
Echipele implicate în proiectele RE-R1 (rame regionale electrice) și RE-IR2 (rame interregionale electrice) se află deja în fabrica din Bydgoszcz, Polonia, pentru a verifica progresul producției.
Detalii despre contractele ARF și planificarea livrărilor
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat, în decembrie 2023 și ianuarie 2024, două contracte cu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna pentru un total de 82 de rame electrice.
Valoarea proiectului dedicat ramelor regionale electrice (RE-R) este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021-2027 și completată de bugetul de stat.
Cum vor fi distribuite trenurile regionale
Ramele electrice RE-R vor fi livrate în trei loturi, fiecare având rute specifice:
- Lotul 1: 20 de rame pentru rutele București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani;
- Lotul 2: 23 de rame pentru rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
- Lotul 3: 19 rame pentru rutele București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, Constanța – Fetești.
Alte achiziții PESA: rame interregionale și mentenanță extinsă
Pe lângă ramele RE-R, PESA va furniza și 20 de rame interregionale electrice (RE-IR2), alături de servicii de mentenanță pentru o perioadă de 15 ani.
Acestea vor fi utilizate pe rute de mediu și lung parcurs, precum Cluj Napoca – Brașov, Brașov – Iași, sau Galați – Constanța. În funcție de electrificarea liniilor, trenurile vor deservi și rute suplimentare, precum Oradea – Cluj Napoca – Brașov sau Craiova – Calafat.
Declarații și perspective
Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a precizat că trenurile vor fi repartizate celor șase operatori sub contract pentru o perioadă de 10 ani, conform unei metodologii bazate pe cota de piață a fiecărui operator.
Ramele electrice reprezintă un pas important în modernizarea transportului feroviar din România, contribuind la îmbunătățirea serviciilor și la reducerea amprentei de carbon. Primele teste ale trenurilor PESA vor oferi indicii esențiale despre eficiența și adaptabilitatea acestora în rețeaua feroviară locală.
Comentează pe FACEBOOK