Traficul feroviar din România a înregistrat o scădere notabilă în primele trei trimestre ale anului 2024, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Numărul total al pasagerilor transportați cu trenul a ajuns la 53,718 milioane, cu 4,4% mai puțin față de aceeași perioadă din 2023. Dintre aceștia, 53,479 milioane au optat pentru rute interne, în timp ce doar 239.000 au efectuat călătorii internaționale.
Transportul feroviar de pasageri a avut o pondere de 17,5% din totalul transportului de persoane, fiind devansat de transportul rutier, care a dominat piața cu o cotă de 75,6%, potrivit unei analize Agerpres.
Volumul transportului de mărfuri în declin accentuat
Pe segmentul de mărfuri, transportul feroviar a înregistrat o scădere de 11,1% în perioada analizată. În total, au fost transportate 32,861 milioane tone de mărfuri, dintre care 78,6% pe rute naționale.
Cele mai importante categorii de mărfuri transportate au fost:
- Cocs și produse rafinate din petrol – 24,2% din total;
- Cărbune, lignit, țiței și gaze naturale – 18%.
În ceea ce privește parcursul mărfurilor, cocsul și produsele rafinate au reprezentat 31,6% din volumul total, iar produsele agricole, din vânătoare și silvicultură, împreună cu peștele și alte produse din pescuit, au contribuit cu 17,3%.
Indicatorii tehnici, în scădere
INS a raportat o deteriorare semnificativă a principalilor indicatori tehnico-economici ai transportului feroviar. Printre cele mai notabile scăderi se numără:
- Parcursul mediu zilnic al locomotivelor pentru mărfuri – scădere de 13,3%;
- Numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua CFR – reducere de 12,7%;
- Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă – diminuare cu 8,8%;
- Viteza medie comercială a trenurilor de marfă – scădere de 6,6%.
Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă a înregistrat, de asemenea, o scădere de 3,6%.
Transportul de pasageri, afectat și el
Performanța trenurilor de pasageri a fost, de asemenea, în declin. Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri a scăzut cu 3,4%, iar viteza medie comercială a trenurilor a coborât cu același procent. În plus, parcursul locomotivelor s-a redus cu 3,2%, iar cel al trenurilor și automotoarelor a scăzut cu 3% și, respectiv, 1,3%.
Declinul traficului feroviar, atât de pasageri, cât și de mărfuri, subliniază provocările majore cu care se confruntă acest sector în România, ridicând semne de întrebare asupra viitorului său și a măsurilor necesare pentru redresare.
Comentează pe FACEBOOK