Și ne-am complăcut…

Mă uit la clipul recorder.ro “Poliția Română, în misiune de autodistrugere”, unul dintre polițiștii care dau declarații acolo o spune cu regret, la finalul unei cariere, absurde, lipsită de înțeles, încercat de un oarecare regret că nu a făcut niciodată pregătire fizică și tactică dar toată cariera a semnat foile ca și cum le-ar fi făcut. Și adaugă… “și ne-am complăcut”.

Această complacere acompaniată de complezență este prezentă în larga majoritate a sistemelor publice și mai cu seamă în instituțiile locale, nederanjate în zeci de ani de zile. Doar o primărie de Sector a Bucureștiului are 9 instituții în subordine. Politicienii nu le-au înțeles complexitatea mimată și nu au știut să le fixeze obiective de performanță, conducerile lor s-au osificat în timp (în cel mai bun caz) sau le-au parazitat până le-au deturnat de la misiunea lor de a fi, livrând servicii publice de proastă calitate.

De când sunt primar, nu am stat la discuții, am analizat, am auditat, am evaluat activitatea instituțiilor din cadrul Primăriei Sectorului 6 și am desființat, comasat, restructurat instituții cu scopul de a le pune pe niște baze solide și de a le mai scutura acolo unde managementul bătea pasul pe loc, nederanjat de ani și ani de zile.

Ce am făcut:

Am desființat Direcția de Administrare a Fondului Locativ, instituție care administra locuințele ANL, cu 47 de angajați, cu un buget de 16 milioane (din care 8 milioane subvenții). Acum această activitate se desfășoară cu doar 17 angajați (7 administratori și 10 fochiști), ca departament în cadrul altei administrații.

Am desființat Administrația Piețelor, instituție cu activitatea netransparentă, care administra spațiile comerciale și piețele din sector, de pe urma cărora Primăria se alegea cu praful de pe tobă. Piețele au fost date pe câte 30 de ani de zile de foștii primari. În locul acestei instituții am înființat Administratia Comercială care a primit de la mine misiunea să aducă bani la buget, din scoaterea la licitație a spațiilor comerciale, din publicitatea stradală, din parcările de reședință și din recuperarea unor piețe ale căror contracte sunt clar defavorabile Primăriei!

Am desființat 150 de posturi din cadrul Direcției de Protecție Socială fără, atenție, să desființăm niciun serviciu social și fără să afectăm calitatea serviciilor sociale! Aici au fost fel si fel de angajări succesive ale căror scop în sine era angajarea unora pe bani frumoși și nu oamenii aflați în nevoie!

Am reorganizat Poliția Locală pentru că oamenii sunt nemulțumiți de acest serviciu public, eu sunt nemulțumit de cum Poliția Locală mi-a dus la îndeplinire obiective pe care le-am trasat!

În prima etapă a reformei Poliției locale a Sectorului 6, vor merge către alte orizonturi cca. 100 de polițiști locali din cca. 400. Astfel, cca. 300 de polițiști locali rămân pentru a doua etapă și vor beneficia de formare profesională specifică postului, care va include comunicarea cu cetățeanul, mentorat pentru schimbarea atitudinii și înțelegerea rolului pe care îl au în comunitate. De asemenea, vor avea proceduri noi (lărgirea competențelor poliției de proximitate și supra-specializarea componentei de inspecție), obiective clare și indicatori de performanță. Eficiența serviciului va crește fundamental.

În cea de-a treia etapă, dacă va fi mai nevoie, ne vom axa pe angajarea de debutanți, liberi de metehne vechi, care vor fi formați profesional!

În a patra etapă vom crește capacitatea de intervenție, îmbunătățind procesul de supraveghere prin instalarea în Sectorul 6 a nu mai puțin de 3.000 de camere video. Sunt probleme cu vandalismul. Marea problemă în Polițiile Locale o reprezintă implicarea în comunitate și ATITUDINEA față de comunitate. Avem nevoie de polițiști care înțeleg ce se întâmplă în jurul lor!

Am reorganizat pe funcțiuni clare aparatul primarului (Primăria în sine), am căutat și am transferat (în special din administrația centrală cum ar fie ministere, agenții guvernamentale) oameni cu experiență și fără probleme de integritate în timp ce oamenii care aveau metehne vechi și asupra cărora planau suspiciuni întemeiate în ceea ce privește integritatea și-au laut repede transferul în alte părți pentru că nu aveau competențele necesare ocupării posturilor lor…

Toate aceste reforme iau timp, necesită bătălii dure cu sindicatele și diferite grupuri de interese care aveau acces la anumiți funcționări. Sindicatele ne atacă hotărârile în instanță, grupurile de interese ne atacă în media, telefoanele sună.

Dar, la finalul acestui an, sunt parțial mulțumit de cum ne-am mișcat pentru a-i scoate pe oameni din acea dulce splendoare a sentimentului “dolce far niente”. Rezultatele nu se văd poate imediat, dar cu siguranță se vor vedea în curând. Și în politica de investiții, și în calitatea serviciilor publice.

Urmează și restul instituțiilor din subordinea Primăriei, pe agenda imediată fiind Administrația Școlilor a Sectorului 6.

Politicienii merg în alegeri, le mai și câștigă, apoi sunt ostracizați. Funcționarii publici, încurajați de un cod administrativ caduc, scris de funcționari publici, în interesul funcționarilor publici, nu sunt pe nicăieri în această ecuație.  Unii stau în aceleași funcții și de 20 de ani și sunt intangibili. Alții își subsumează domeniile de activitate pe care le controlează de 20 de ani. Primarii, ca miniștrii, vin și pleacă. Dar și primarii și miniștrii, cât sunt parte a autorității publice, trebuie să exercite acea autoritate, să se asigure că cei care ocupă funcțiile publice își dau tot interesul să își îndeplinească obiectivele aferente funcției publice și să nu ajungă să se complacă pe principiul timpul trece, leafa merge. Timpul are răbdare cu funcționarii, dar nu are cu politicienii.

 

Comentează pe FACEBOOK